საიდუმლოს ამოხსნა: ვის ეკუთვნის სინამდვილეში Facebook?

შექმნილია 3 მარტი, 2024
მარკ ცუკერბერგი Facebook

როდესაც ვსაუბრობთ ბეჰემოთებზე სოციალური მედიის სფეროში, ფეისბუქი უცვლელად დომინირებს საუბარში. პლატფორმა მილიარდობით მომხმარებელით, Facebook გახდა უფრო მეტი, ვიდრე უბრალოდ სოციალური ქსელი; ეს გლობალური ფენომენია. მაგრამ ამ ციფრული გიგანტის კულისებში, კითხვა "ვის ეკუთვნის Facebook?" სირთულით მოცული თემაა. კორპორატიულ სამყაროში საკუთრება არის აქციების, დაინტერესებული მხარეების და ინვესტიციების ჩახლართული ქსელი. როგორც ტექნიკური კომპანიების დინამიკით დაინტერესებული ადამიანი, მე ყოველთვის მოხიბლული ვიყავი ამ თემით. მოდით ჩავუღრმავდეთ Facebook-ის მფლობელობის რთულ ლანდშაფტს, გამოვიკვლიოთ ფენები და გამოვავლინოთ ძირითადი მოთამაშეები ამ ტექნოლოგიური ტიტანის დომენში.

ფეისბუქის მფლობელობის ისტორია

ფეისბუქის მფლობელობის ისტორია 2004 წელს ჰარვარდის საერთო საცხოვრებლის ოთახში იწყება. მისი დასაწყისი იყო კოლეჯის სტუდენტების ჯგუფის იდეა, რომლებიც ცდილობდნენ დააკავშირონ თავიანთი თანატოლები ციფრულ პლატფორმაზე. მარკ ცუკერბერგმა, კოლეჯის თანამემამულეებთან, ედუარდო სავერინთან, ენდრიუ მაკკოლუმთან, დასტინ მოსკოვიცთან და კრის ჰიუზისთან ერთად, გამოუშვა ის, რაც მაშინ ცნობილი იყო როგორც "ფეისბუქი". თავდაპირველად, საკუთრება გაიყო ამ თანადამფუძნებლებს შორის, მაგრამ ეს დინამიკა მალე შეიცვლება, რადგან პლატფორმა ექსპონენტურად გაიზარდა.

როდესაც Facebook გაფართოვდა ჰარვარდის მიღმა სხვა უნივერსიტეტებში და საბოლოოდ ფართო საზოგადოებაში, მისი მომხმარებელთა ბაზა აფეთქდა. ამ ზრდამ მოითხოვა მეტი რესურსი და, შესაბამისად, მეტი ინვესტიცია. ვენჩურული კაპიტალისტების და ანგელოზის ინვესტორების შემოსვლამ საკუთრების ლანდშაფტის ცვალებადობის დასაწყისი აღნიშნა. ყოველი დაფინანსების რაუნდი ამცირებდა თანადამფუძნებლების წილებს, მაგრამ ერთდროულად უბიძგებდა ფეისბუკს გამხდარიყო ის, როგორიც დღეს არის.

მარკ ცუკერბერგი: Facebook-ის დამფუძნებელი და საწყისი მფლობელი

მარკ ცუკერბერგი, სახე ხშირად ფეისბუქის სინონიმი, დაიწყო როგორც საწყისი მფლობელი და პლატფორმის განმახორციელებელი. მისი ხედვა ურთიერთდაკავშირებულ სამყაროზე იყო მამოძრავებელი ძალა, რომელმაც გააცოცხლა Facebook. როგორც აღმასრულებელი დირექტორი და თავმჯდომარე, ცუკერბერგი რჩება კომპანიის ხელმძღვანელობისა და მიმართულების ცენტრალურ ფიგურად.

ადრეულ დღეებში ცუკერბერგი Facebook-ის მნიშვნელოვან ნაწილს ფლობდა. მისმა წილმა მას მნიშვნელოვანი კონტროლი მისცა კომპანიის მიმართულებაზე. თუმცა, როგორც Facebook გაიზარდა და ცდილობდა მეტი კაპიტალი, ცუკერბერგს მოუწია თანდათან გაეყიდა წილები კომპანიაში. ამის მიუხედავად, მან მოახერხა საკონტროლო წილის შენარჩუნება ორმაგი კლასის აქციების სტრუქტურის მეშვეობით, რაც აძლევს მას არაპროპორციულ ხმის უფლებას მის წილთან შედარებით.

საკუთრების ცვლილებები: ცუკერბერგიდან ინვესტორებამდე

2012 წელს კერძო სტარტაპიდან საჯარო სავაჭრო კომპანიაზე გადასვლამ მნიშვნელოვანი ცვლილება გამოიწვია Facebook-ის მფლობელობაში. ცუკერბერგის კონტროლი ახლა საჯარო აქციონერებთან იყო გაზიარებული. თუმცა, ორმაგი კლასის აქციების სტრუქტურის წყალობით, მან შეინარჩუნა ხმის უფლების უმრავლესობა. ეს იმას ნიშნავდა, რომ სანამ ინვესტორები ახლა ფლობდნენ Facebook-ის წილებს, ცუკერბერგის გადაწყვეტილების მიღების უფლება ძირითადად შეუმოწმებელი რჩებოდა.

ინვესტორების შემოდინებამ ახალი დონის შემოწმება და მოლოდინი მოიტანა. როდესაც ახალი აქციონერები შევიდნენ ბორტზე, თითოეულს ჰქონდა საკუთარი ხედვა კომპანიის მომავლის შესახებ და თავიანთი ინვესტიციებით ცდილობდნენ გავლენა მოეხდინათ მის ტრაექტორიაზე. ეს რთული ურთიერთქმედება ცუკერბერგის კონტროლსა და ინვესტორების გავლენას შორის მუდმივი დაბალანსების აქტი იყო.

აქციონერების როლი ფეისბუქის მფლობელობაში

აქციონერები გადამწყვეტ როლს თამაშობენ Facebook-ის მფლობელობაში. ისინი კომპანიის კოლექტიური მფლობელები არიან და მათი ინვესტიციები მათ წილს აძლევს მის წარმატებასა თუ წარუმატებლობაში. საჯარო საკუთრება ნიშნავს, რომ ყველას, ვისაც აქვს საშუალება, შეუძლია შეიძინოს Facebook-ის აქციები და გაფართოებით, ფლობდეს კომპანიის ნაწილს.

დაინტერესებულ მხარეთა ეს საზოგადოება მოიცავს ინდივიდუალურ საცალო ინვესტორებს, ინსტიტუციონალურ ინვესტორებს, როგორიცაა ურთიერთდახმარების ფონდები და სხვა კორპორატიულ სუბიექტებს. თითოეულ აქციონერს აქვს ხმის უფლება მათი წილის პროპორციულად, რომელიც ხორციელდება წლიური შეხვედრების დროს კომპანიის პოლიტიკაზე გავლენის მოხდენისთვის და დირექტორთა საბჭოს არჩევისთვის. თუმცა, ორკლასიანი სტრუქტურის გამო, აქციონერთა უმრავლესობას ცუკერბერგთან შედარებით მნიშვნელოვნად ნაკლები ხმა აქვს.

ფეისბუქის მფლობელობასთან დაკავშირებული დაპირისპირება

ფეისბუქის მფლობელობა არ ყოფილა წინააღმდეგობების გარეშე. ორმაგი კლასის აქციების სტრუქტურა, რომელიც ინარჩუნებს ცუკერბერგის კონტროლს, გააკრიტიკეს აქციონერთა დემოკრატიის პრინციპის შელახვის გამო. კრიტიკოსები ამტკიცებენ, რომ ის ძალიან დიდ ძალაუფლებას ერთი ინდივიდის ხელში აქცევს, საკმარისი პასუხისმგებლობის გარეშე.

უფრო მეტიც, წლების განმავლობაში იყო რამდენიმე სამართლებრივი დავა საკუთრების პრეტენზიებთან დაკავშირებით. თანადამფუძნებლის, ედუარდო სავერინის სარჩელი კომპანიის წილის გამო, მნიშვნელოვანი დაპირისპირება იყო, რომელიც სასამართლოს გარეშე მოგვარდა. ასევე იყო ბრალდებები იმ პირებისგან, რომლებიც აცხადებდნენ, რომ არასწორად გამორიცხეს საკუთრებაში ან არ აუნაზღაურეს სამართლიანად მათი წვლილი კომპანიის წარმატებაში.

მარკ ცუკერბერგი

Facebook-ის ინსტაგრამის შეძენა: გავლენა მფლობელობაზე

2012 წელს ფეისბუქმა სტრატეგიული ნაბიჯი გადადგა ინსტაგრამის შესაძენად დაახლოებით 1 მილიარდ დოლარად. ამ შენაძენმა ინსტაგრამი ფეისბუქის ქოლგის ქვეშ მოაქცია, მაგრამ მას ასევე ჰქონდა გავლენა Facebook-ის მფლობელობაზე. გარიგება ძირითადად მარაგში იყო, რაც იმას ნიშნავდა, რომ ინსტაგრამის მფლობელებმა ტრანზაქციის ფარგლებში მიიღეს Facebook-ის აქციები.

ეს შენაძენი ასახავდა Facebook-ის აგრესიულ გაფართოების სტრატეგიას, გამოიყენა მისი მარაგი, როგორც ვალუტა, რათა სხვა წარმატებული პლატფორმები შემოიტანოს თავის მხრივ. როგორც ინსტაგრამი განაგრძობდა ზრდას, მან ხელი შეუწყო ფეისბუქის საერთო ღირებულებას, რაც სარგებელს მოუტანდა ჩართულ ყველა დაინტერესებულ მხარეს. თუმცა, ცუკერბერგის კონტროლი ხელუხლებელი დარჩა, რაც დარწმუნდა, რომ შესყიდვა კომპანიის უფრო ფართო ხედვას შეესაბამება.

Facebook-ისა და Instagram-ის ამჟამინდელი საკუთრების სტრუქტურა

დღეს Facebook-ის მფლობელობის სტრუქტურა, რომელმაც საკუთარი თავი Meta Platforms Inc.-ის რებრენდირებით მოახდინა, არის ინდივიდუალური და ინსტიტუციური ინვესტორების ნაზავი, რომლის სათავეშიც ცუკერბერგია. კომპანიის საჯარო განცხადებების თანახმად, ცუკერბერგი ფლობს B კლასის აქციების მნიშვნელოვან რაოდენობას, რაც მას ხმის დომინანტურ უფლებას აძლევს. ეს სტრუქტურა არსებითად უზრუნველყოფს, რომ ის შეინარჩუნებს კონტროლს როგორც Facebook-ის, ასევე Instagram-ის სტრატეგიულ მიმართულებებზე.

ინსტიტუციური ინვესტორები, როგორიცაა Vanguard Group და BlackRock, არიან უმსხვილეს აქციონერებს შორის, რომლებიც ფლობენ მნიშვნელოვან წილებს კომპანიაში. მიუხედავად მათი მნიშვნელოვანი ინვესტიციებისა, მათი გავლენა შეზღუდულია ცუკერბერგისთან შედარებით, ორმაგი კლასის საფონდო სისტემის გამო. მიუხედავად იმისა, რომ ისინი ფლობენ კომპანიის ნაწილს, ყოველდღიური ოპერაციები და გრძელვადიანი სტრატეგიები კვლავ დიდწილად ნაკარნახევია ცუკერბერგის მიერ.

სპეკულაციები და ჭორები: ვინ ფლობს რეალურად Facebook-ს?

კორპორატიული საკუთრების სირთულეების გათვალისწინებით, ბევრი სპეკულაცია და ჭორი გაჩნდა იმის შესახებ, თუ ვინ ფლობს რეალურად Facebook-ს. ზოგიერთი შეთქმულების თეორია გვთავაზობს კომპანიის ფასადის მიღმა დამალულ ფიგურებს ან პირებს, რომლებიც აკონტროლებენ მის გადაწყვეტილებებს და პოლიტიკას. თუმცა, ეს ხშირად უსაფუძვლოა და არ არის გამყარებული ფაქტობრივი მტკიცებულებებით.

სინამდვილეში, Facebook-ის მფლობელობა საჯარო ჩანაწერის საკითხია. მიუხედავად იმისა, რომ ცუკერბერგი ინარჩუნებს კონტროლს ორმაგი კლასის აქციების სტრუქტურის გამო, დანარჩენი საკუთრება ვრცელდება სხვადასხვა აქციონერებს შორის, კომპანიის SEC შეტყობინებების მიხედვით. საკუთრებაში გამჭვირვალობა კანონიერი მოთხოვნაა საჯარო ვაჭრობის მქონე კომპანიებისთვის, რაც უზრუნველყოფს, რომ სპეკულაციები და ჭორები არ დაფაროს ფაქტობრივ ფაქტებს.

დასკვნა: Facebook-ის კომპლექსური საკუთრების გაგება

კითხვა იმის შესახებ, თუ ვინ ფლობს ფეისბუქს, არ არის მარტივი. ეს არის ისტორიის, სტრატეგიისა და კორპორატიული მმართველობის მეშვეობით ნაქსოვი ვებ. მარკ ცუკერბერგი, მიუხედავად მისი ეკონომიკური წილი დროთა განმავლობაში შემცირებისა, რჩება ფეისბუქის მფლობელობაში გადამწყვეტი ფიგურა მისი უმრავლესობის ხმის მიცემის გამო. კომპანიის აქციონერები, თუმცა მრავალფეროვანია, შედარებით შეზღუდული გავლენა აქვთ.

Facebook-ის კომპლექსური საკუთრების გაგება მოითხოვს ზედაპირს მიღმა ხედვას, თითოეული დაინტერესებული მხარის როლის, კომპანიის მიერ მიღებული სტრატეგიული გადაწყვეტილებებისა და საკანონმდებლო ჩარჩოების შესწავლას, რომელიც იძლევა ასეთი საკუთრების სტრუქტურების არსებობის საშუალებას. საბოლოო ჯამში, ფეისბუქის მფლობელობა მოწმობს კორპორატიული ძალაუფლების განვითარებაზე ციფრულ ეპოქაში, სადაც კონტროლი შეიძლება განხორციელდეს არა მხოლოდ თანასწორობის, არამედ სტრატეგიული მართვის მექანიზმების მეშვეობით.

ფეისბუქის მფლობელობის მოგზაურობა შორს არის დასრულებული. როგორც კომპანია აგრძელებს ზრდას და განვითარებას, ასევე იქნება ნარატივი იმის შესახებ, თუ ვინ ფლობს სადავეებს. მათთვის, ვინც გარედან უყურებს, ეს არის მომხიბლავი ხედვა კორპორატიული ინტრიგებისა და ძალაუფლების დინამიკის სამყაროში. და როცა ამ იდუმალი ტიტანის ფენებს ვაცალკევებთ, უფრო ღრმად ვაფასებთ სირთულისა და წინდახედულობის გამო, რომელმაც ჩამოაყალიბა ჩვენი დროის ერთ-ერთი ყველაზე გავლენიანი კომპანია.

Facebook არის საჯარო ვაჭრობა, რაც ნიშნავს, რომ საკუთრება იყოფა აქციონერებს შორის, რომლებიც ფლობენ მის აქციებს. უმსხვილესი აქციონერები არიან ინსტიტუციური ინვესტორები, დამფუძნებლები და აღმასრულებლები.

დიახ, Facebook-ის მფლობელობა შეიძლება შეიცვალოს სხვადასხვა ფაქტორების გამო, როგორიცაა აქციების გაყიდვები, შესყიდვები ან გადარიცხვები. თუმცა, კომპანიის ხელმძღვანელობა და მენეჯმენტი რჩება პასუხისმგებელი მის ოპერაციებსა და სტრატეგიულ გადაწყვეტილებებზე.

იყავით ინფორმირებული Facebook-ის მფლობელობის შესახებ ახალი ამბების წყაროების, ფინანსური ანგარიშების და კომპანიის ოფიციალური განცხადებების მონიტორინგით. გარდა ამისა, შეგიძლიათ გადახედოთ საჯარო შეტყობინებებს მარეგულირებელ ორგანოებთან, რათა თვალყური ადევნოთ ცვლილებებს მსხვილ აქციონერებში ან საკუთრების სტრუქტურებში.